muesli, Stockholm och blåbärmuffin

muesli, Stockholm och blåbärmuffin

måndag 4 november 2013

Stockholm

Hej hej!


Förra veckan var det höstlovet och då åkte jag (bland annat) med min värdfamilj två dagar till Stockholm.


Vi bodde i vandrarhemmet "Långholmen".
Det har varit en fängelse och så ser det fortfarande ut. Vår rum var ganska roligt med en små fönstret man kan mer eller mindre sitter i. Frukosten åt vi också där (vi betalade mer för det) men det var jättebra. Vi hade bröd med marmelad eller ost, eggröra, müsli eller gröt.


Första dagen gick vi lite runt och åt fika i gamla stan. Jag gillar verkligen gamla stan. Det blev mörkt ganska fort och så tog vi en promenad innan vi åt kvällsmat. Jag har varit i Science Fiction bokhandeln och det var intressant. De hade många olika böcker och jag vill gärna gå dit igen (de hade inte bara Fantasy, då fanns också spel och böcker från gamla författaren). Kvällsmat åt vi i "La Casa" och det var jättemysigt där. Pizzan smakade bra, men jag gillade inte så mycket min val (gorgonzola osten var inte min smak). 
Nästa dagen åkte vi med djurgårdsfärjan till Vasamuseet.




                                                                                                   Museet har fri entré för under 18-årige och är jättespännande. Det finns många våninger med historier runt om Vasa (varför det har sjungit, människorna och lev om bord).                                        Sedan gick vi i ett Akvarium nära Gröna Lund. Det var inte min favorit. Jag tycker att det är ganska små och att det ha inte många/ spännande fisk.

I kvällen tittade jag och min värdsyster på "Thor  2". Det var inte tråkigt alls, men jag gillar annan filmer bäst. Det var inte romantiskt (tycker jag) och jag såg inte första delen så jag förstod inte riktigt sluten. I alla fall var det bra att ha varit där (jag tror vi gick i filmstaden bion). 
Det var Stockholm och mitt lov…:D Vad har du gjort i lovet (om du hade det)?

Kram, Anika


Jag hoppas vi ses snart igen Stockholm !



Hej hej!


Letzte Woche hatte ich Herbstferien und da bin ich mit meiner Gastfamilie über´s Wochenende nach Stockholm gefahren.
Wir haben in einer Jugendherberge gewohnt, die früher mal ein Gefängnis war. Und so sah es da auch aus. Unser Zimmer in "Långholmen" (das bedeutet übrigens so viel wie lange, kleine Insel) var gemütlich (mit Bad, Fernseher und einem Fenster). Das Frühstück war sehr lecker (dazu musste man mehr bezahlen, aber das war es wert). Man konnte sich zwischen Brot mit Marmelade und Käse, Rührei, Müsli und Haferbrei entscheiden (oder auch nicht ;) ).
Am ersten Tag sind wir in der Altstadt umher gelaufen und ich mag sie auch sehr. Wir haben dort dann gefikat. Es wurde ziemlich schnell dunkel und deshalb sind wir noch ein bisschen in der beleuchteten Altstadt herumgelaufen.
Dort gibt es auch einen Science Fiction Buchhandel und in dem war ich drin. Der ist groß und hat viele Bücher und Spiele. Ich habe natürlich auch was gekauft ;).
Zum Abendessen waren wir in "La Casa". Wir aßen leckere italienische Pizza. Ich war nur nicht so mit meiner Auswahl zufrieden (ich stehe anscheinend nicht so auf Gorgonzolakäse auf der Pizza).
Am nächsten Tag ging es nach dem Frühstück los. Wir sind ein kurzes Stück mit der Fähre zum Vasamuseum gefahren. Wir hatten übrigens eine 24 h Karte und die Fähre war dort mit inbegriffen. 
Der Eintritt ist dort für unter 18 Jährige frei. Die Vasa ist sehr beeindruckend und ich finde das Museum sehr schön (obwohl ich sonst eigentlich nicht so auf Museen stehe). Es gibt mehrere Stockwerke und man kann viel über das Schiff erfahren (z.B. wie das Leben on board war und warum das Schiff unterging). 
Anschließend sind wir ins Aquarium gegangen, das war aber nicht so toll (meiner Meinung nach). Es war ziemlich klein und dementsprechend gab es nicht so viel zu sehen).
Am Abend habe ich dann mit meiner Gastschwester Thor 2 gesehen. Der Film war ziemlich ok also es wurde nie langweilig, aber es war nicht so romantisch (und ich glaube das sollte es zumindest ein bisschen sein).
Das war auch schon alles was ich in Stockholm gemacht habe. Meine Ferien sind jetzt vorbei… was hast du in deiner Zeit gemacht?
Ich hoffe ich fahre dort bald mal wieder hin, denn ich mag Stockholm: die Altstadt, das Vasamuseum und das viele Wasser ganz besonders.

Alles Liebe Anika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar