muesli, Stockholm och blåbärmuffin

muesli, Stockholm och blåbärmuffin

tisdag 15 oktober 2013

Virka en korg / ein Körbchen häkeln

Korg

 Jag har just slutat min första virkning sak. Och jag tycker att det blev jättefin (jag är lite stolt ;-)). Jag bara lärade virka för 1 1/2 månader sedan.



Mönstret:


  • Du börjar med virka rund hela tiden, men man gör (för den grund) alltid två maskor i en. Jag har tagit smygmaskor men ni kan också tar festa maskor.
  • När du tror att korgen har en bra storlek, slutar du lägga till maskor. Du virka sedan bara rund, så korgen blir högre efter lite tid. 
  • Uppe gjorde jag 3 luftmaskor och sedan hoppade jag över en maska.


Du kan gör det som du vill, jag måstade också prova först ;)

                                       Kram Anika
______________________________________________________________________________


Körbchen 

Also: ich habe meine erste Sache gehäkelt. Ein Körbchen. Ich bin ziemlich stolz, denn ich habe gerade mal vor eineinhalb Monaten mit dem Häkeln angefangen und dafuer sieht es doch ziemlich suess aus, oder ;-) ?

Anleitung:


  • Du beginnst mit einem Kreis. Du häkelst die ganze Zeit zwei Maschen in eine (um den Grund zu bilden). Ich nahm uebrigens Schleichmaschen, aber du kannst genauso gut feste Maschen nehmen.
  • Wenn du denkst, dass das Körbchen die richtige Grösse hat, hörst du einfach auf eine Masche hinzuzufuegen. Dann wird das Körbchen automatisch hoch.
  • Am Ende habe ich drei Luftmaschen gehäkelt und dann eine Masche uebersprungen. 

Du kannst das auch anders gestalten ;-) .

                                    Alles Liebe Anika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar